Up and running.

Jag har en Kiruna äntligen installerad o klar i vårat hus.

I går fick ja klartecken att starta min pelletskamin från vår sotare. Ja fyllde på med 1 säck pellets och tryckte in start knappen.

Det tog ca 2 min sen började det att brinna i kaminen. Riktigt imponerad hur snabbt den tände och startade. Rummet jag har kaminen i är på ca 45kvm och där var det 18 grader.

Redan efter 20 min hade jag 20 grader och kaminen gick på högvarv.

1 tim senare var ja tvungen att skruva ner termostaten på kaminen för då hade ja 26 i rummet, och i övriga huset så låg det på ca 22gr. Skall lägga till att vi brukar hålla 20 i hela huset för de är inte roligt att se elräkningen annars.

Nu 1 dygn kan ja berätta att vi har haft mellan 22-23 hela dygnet och det är kaminens förtjänst då ja slog i från samtliga element i går när ja starta den. Och på 1 dygn har ja förbrukat ca 16 kg pellets alltså 1 liten säck.

Nåde den som vågar röra min guldklimp till kamin, för så bra som den visat detta dygn trodde jag aldrig den skulle vara.

Till helgen skall ja ställa in lite olika värde i kaminen för att se om man kan få ut mer av varje bit pellets den matar in. För det var ju denna funktion ja fastnade för med Norrlandsimportens reklam.

Nu värmer ja upp en kåk på 150kvm enbart med kiruna spisen från Norrlandsimporten och det trodde jag faktiskt inte att den skulle värma hela kåken bara så där.

Varmt o Gott billigt o bra.

Trackback
RSS 2.0